Monday

Kenapa ESP Shaklee lain daripada yang lain?

Bulan ni, Mac.. awal-awal lagi dah Shaklee buat promo terbaik. Semestinya ESP. Kalo korang nak tau, kerana ESP lah Kakmim terus jatuh cinta dengan Shaklee. Masa Shaklee promo dulu, masa tu lah Kakmim grab 6 canister dan terus dapat free membership dan dapat lagi 1 canister, pun free! Ingatkan nak share dengan adik tetapi terjebak pulak jadi usahawan Shaklee. Best kan ESP? Memang ada sentimental value pada Kakmim.

ESP produk terbaik daripada Shaklee

Apa itu ESP?

Mungkin ramai yang masih keliru apa bezanya ESP dengan produk suplemen yang lain. Melilea pun ada soy protein jugak. Apa bezanya Melilea dan Shaklee? Sama jugak soya kan? Baiklah. Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik kerana ia menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua  asid amino yang tubuh kita perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.

Apakah protein soya bukan-GMO?

GMO ialah akronim bagi “Genetically Modified Organism” atau dalam Bahasa Melayunya Organisma Pengubahsuaian Genetik. Ia juga dipanggil sebagai “Genetic Engineering” (GE).

Teknologi GE ini menggabungkan DNA dari spesis berlainan, menghasilkan kombinasi tanaman, haiwan, bakteria dan genetic viral yang tidak stabil yang tidak boleh berlaku dalam sifat semulajadi sesuatu unsur.

Salah satu masalah utama dalam teknologi ini (GE) adalah ketika proses memasukkan genetik ke dalam DNA makanan/tanaman itu. Saintis masih buntu halatuju genetik tersebut. Perkara ini boleh mengangu fungsi-fungsi genetik lain yang boleh menyebabkan toksin dan alahan dalam makanan/tanaman tersebut.

  • Tragedi Tryptophan
    Satu bentuk genetik suplemen makanan L-tryptophan, yang menyebabkan kematian 37 orang dan melumpuhkan beberapa ribu lebih pada tahun 1989.
  • Kentang GM membahayakan tikus
    Pada lewat 1990an, Arpad Pusztai, Ph.D., ahli biologi molekul, menjalankan kajian mengenai kentang yang diubahsuai secara genetik untuk Rowett Institut Penyelidikan di Scotland. Pusztai menjalankan ujikaji pemberian kentang yang diubahsuai itu pada tikus dan mendapati bahawa kentang itu merosakkan usus, organ-organ lain, dan sistem imun.
  • Jagung GM menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang tikus
    Satu kajian yang dijalankan oleh saintis Perancis dan disiarkan dalam Arkib Pencemaran Alam Sekitar dan Toksikologi, mendapati gejala keracunan dan kerosakan hati dan buah pinggang pada tikus yang makan jagung GM.
  • Soya GM meningkatkan kematian pada tikus dan mengurangkan kesuburan tikus belanda
    Satu kajian 2006 yang dikendalikan oleh Irina Ermikova Negara Rusia Akademi Sains menemui bahawa lebih separuh daripada bayi daripada ibu tikus makan soya GM meninggal dunia dalam tempoh tiga minggu. Dalam satu lagi kajian saintis Rusia mendapati bahawa tikus belanda yang makan soya GM telah hilang keupayaan mereka untuk membiak dengan generasi ketiga. Anak tikus belanda juga mengalami pertumbuhan yang lebih perlahan dan kadar kematian tinggi
  • Jagung GM membahayakan serangga akuatik
    A 2007 published study by Indiana University environmental science professor found that GM corn produced increased mortality and reduced growth in caddisflies, aquatic insects that are a food resource for higher organisms like fish and amphibians. Satu kajian 2007 yang diterbitkan oleh professor sains alam sekitar Universiti Indiana mendapati bahawa jagung GM menghasilkan peningkatan dalam kematian dan pertumbuhan terbantut dalam caddisflies, sejenis serangga akuatik yang merupakan sumber makanan bagi organism akuatik yang lebih besar seperti ikan dan amfibia.
  • Jagung GM mengancam jagung asli di Mexico
    Dalam artikel yang disiarkan dalam majalah Nature, 2001, University of California di Berkeley, penyelidik Ignacio Chapela dan David Quist menyifatkan bagaimana gen daripada jagung GM boleh mencemarkan variasi gen jagung asli di Oaxaca, Mexico. Hasil penemuan itu amat menyedihkan kerana pencemaran telah ditemui beribu-ribu batu dari penanaman jagung GM dan kerana ia mengancam pusat kepelbagaian biologi untuk jagung
  • Soya GM mewujudkan “gulma super”
    Penggunaan meluas herbisid glifosat yang digunakan dengan bertoleransi herbisid jagung GM, kacang soya, canola, dan kapas telah membawa kepada penciptaan rumpai tahan herbisid infesting berjuta-juta ekar tanah ladang di seluruh Amerika Syarikat.
  • Tanaman GM meningkatkan penggunaan racun perosak
    Tanaman diubah secara genetik meningkat penggunaan racun rumpai sehingga mencecah 383 juta paun di Amerika Syarikat 1996-2008, menurut laporan oleh Pusat Organik.
Kredit: www.esihat.com

Kenapa ESP Shaklee best?

Dulu Kakmim pernah terbaca pasal keburukan kacang soya. Suka minum kacang soya nanti jadi macam ni, jadi macam tu. Takut lah jugak, sampai masa tu taknak minum kacang soya dah. Long term effect. Tapi bila baca pasal non-GMO ni barulah tau. Sebenarnya kacang soya ni takde berbahaya pun, cuma pemprosesan dari kacang soya nak jadi ke serbuk kacang soya tu yang kita perlu tau. Sama ada secara GMO atau bukan GMO.

Sebab itulah ada sesetengah yang alergik soya akan muncullah alergiknya bila minum ESP. Sebab? Sebab soya dalam ESP ni memang semulajadi, diproses tanpa dicampur bendasing lain. Memang pure kata mak-mak. So janganlah salah faham dengan kacang soya. Yang penting protein soya bukan GMO memang tak jahat ye. Yang jahatnya soy protein yang diproses secara GMO.

Akhir kata daripada Kakmim, janganlah cepat percaya bulat-bulat apa yang kita baca. Selidik dulu info tu datang dari mana. 


Apabila anda memilih Shaklee, yakinlah dengan tiga perkara iaitu ia sentiasa SELAMAT, BERKESAN & SEMULAJADI.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Berminat atau ingin tahu lebih lanjut?
~Email ke mfaizura@gmail.com
~SMS | Whatsapp ke 019.875.9547
~COD untuk Kuching sahaja

No comments :

Post a Comment